Bieganie bez rozgrzewki jest jak mycie brudnych rąk bez mydła. Skutki mogą być bardzo poważne i odbić się na naszym zdrowiu długim, bolesnym i przewlekłym echem. Dlatego popieram oraz będę popierała stwierdzenie, że NALEŻY BEZWARUNKOWO poświęcić kilka minut  na rozgrzanie się przed wyruszeniem w trasę. Dziś przedstawię Wam mój schemat rozgrzewki, który metodą prób i błędów dostosowałam do swoich potrzeb i wymagań.

Niejednokrotnie wspominałam o kolanowych problemach na początku mojej biegowej przygody. Po pewnym czasie doszłam do wniosku, że jedną z podstawowych przyczyn tej dolegliwości był brak odpowiedniego przygotowania organizmu do planowanego wysiłku czyli brak ODPOWIEDNIEJ ROZGRZEWKI.

Obecnie przed biegowe przygotowanie zajmuje mi kilka chwil i daje komfort bezstresowego biegania przez kilkadziesiąt minut. Próbowałam różnych zestawów i jakiś czas temu udało mi się znaleźć „złoty środek„, który odpowiada mi pod względem czasu oraz korzyści.
Niezawodny zestaw, na który mam zawsze czas, wygląda następująco:

1. SKRĘTOSKŁONY

Odchudzanie: ROZGRZEWKA przed bieganiem
źródło: internet

Nogi proste. Stopy na szerokość barków. Ręce na wysokości ramion. Tułów względem bioder zgięty pod kontem prostym. Wykonuję jak najbardziej obszerny ruch w lewo i w prawo. Dotykam lewą ręką prawej stopy i na odwrót. Patrzę za ręką wiodącą w górę.
20 powtórzeń

 

 

 

2. SKŁONY TUŁOWIA

Odchudzanie: ROZGRZEWKA przed bieganiem
źródło: internet

Nogi i ręce proste. Stopy na szerokość barków. Jeden skłon to: raz-sięgamy do lewej nogi, dwa-do prawej, trzy-prostujemy się.
25 powtórzeń

 

 

3. KRĄŻENIE BIODER

Odchudzanie: ROZGRZEWKA przed bieganiem
źródło: internet

Stopy na szerokość barków. Dłonie na biodrach. Wykonuję ruch biodrami zataczając koło dookoła pionowej osi ciała.
15 powtórzeń w każdą stronę

 

 

4. PRZYCIĄGANIE NOGI

Odchudzanie: ROZGRZEWKA przed bieganiem
źródło: internet

Staję na jednej nodze, druga zgięta w kolanie. Ręką chwytam za czubek stopy i przyciągam ugiętą nogę maksymalnie do góry, zmiana ręki i nogi. Układ: lewa noga-lewa ręka, prawa noga-prawa ręka.
5 powtórzeń na każdą nogę

 

 

 

5. WYKROK DO PRZODU.

Odchudzanie: ROZGRZEWKA przed bieganiem
źródło: internet

Stoję w szerokim rozkroku. Kieruję stopy i tułów w lewo. Uginam lewą nogę w kolanie, prawa z tyłu wyprostowana, tułów wyprostowany, lekko pochylony do przodu. Tą samą czynność powtarzam na prawą stronę.
10 powtórzeń.

 

 

6. ROZGRZANIE STAWÓW KOLANOWYCH.

Nogi lekko ugięte, złączone w kolanach. Dłonie na kolanach wykonują obszerne krążenie kolanami na zewnątrz około 1 minutę oraz do środka około 1 minutę.

7. KILKUMINUTOWY MARSZ w coraz szybszym tempie przechodzący w bieg właściwy.

Szczerze muszę się przyznać, że kilka miesięcy temu słysząc bądź czytając o rozgrzewce, nie zdawałam sobie sprawy z jej znaczenia. Wydawało mi się, że jest to zbędny dodatek do biegania, dodatek do którego nie przywiązywałam większej wagi. Jednak po pewnym czasie zauważyłam, że im lepsza i uważniejsza rozgrzewka tym wydajniejszy i bezstresowy bieg. Owa prawidłowość skłoniła mnie do dopracowania przed biegowych przygotowań, które obecnie traktuję jako fundamentalną część całego treningu.
Szczerze zachęcam do zwrócenia uwagi na jakość rozgrzewki, która w moim przypadku okazała się kluczem do wyeliminowania dokuczliwych problemów.